reklama

Poštátnicová realita

Moja skúsenosť z posledných troch týždňov ma inšpirovala k tomu, aby som napísala tento článok. Pravdepodobne sa netýka 100% čerstvých absolventov VŠ na Slovensku, ale verím, že mnohí sa tu nájdete. Smutná skutočnosť a krutá realita. Vitaj na Slovensku, mladý vedec!!!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Hneď na začiatku musím nahlas povedať, dievčatá a chlapci, ktorí si poviete, že Vás baví biológia, chémia, geológia, geografia, environmentalistika, pravdepodobne si pošlete prihlášku na niektorú zo slovenských fakúlt. Ak úspešne zmaturujete, hrozí Vám prijatie na štúdium bez prijímacích skúšok, tak ste za vodou. Kdeže... Ja mám osobnú skúsenosť. Štúdium prírodných vied je úžasné. Ak máte vedecké myslenie, logiku, bavia Vás fakty, milujete objavovať a logicky vyvodzovať nové poznatky, potom je to pre Vás ako stvorené. Pripravte sa však na to, že síce budete študovať to, čo Vás baví, tým to začne aj skončí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Slovenská šanca pracovať v oblasti vedy a zdravotníctva je v rozsahu snívania. Po zhliadnutí niektorých amerických seriálov majú ľudia, rozumej Slováci, predstavu o tom, že takto funguje veda všade na svete. Šancu dostať sa na doktorandské štúdium síce máte, ale po 4 rokoch denno dennej driny v laboratóriu a v učebni praktických cvičení je mizivá nádej na to, že sa zamestnáte vo svojom odbore.

V spomínaných seriáloch- ja milujem najmä Kosti, vidíte prácu super inteligentnej antropologičky, ktorá vyrieši aj to, kto vylial na zem kopu blata. Seriál je inšpiratívny a aj vedľajšie postavy Vás nútia k tomu, aby ste na sebe zapracovali, lebo aj Vy chcete mať takú úžasnú prácu. Tak si zbaľte kufre, lebo kým sa tu niečo radikálne nezmení, inde ako v zahraničí ju nezoženiete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak poznáte zábvných uletencov z Teórie veľkého tresku, fyziku ste si zamilovali alebo znechutili. Ja osobne ju zbožňujem :-) V jednej epizóde chlapci dostali úlohu z univerzity, aby vymysleli projekt na prilákanie žien do vedy. Stredoškoláčkam rozprávali, aká je veda krásna, úžasná, experimentálna práca v laboratóriu je veľmi vzrušujúca. To všetko je pravda a ja osobne s tým súhlasím, ale pokiaľ máte tú prácu... Inak to nemôžete tvrdiť.

Aj ja som toho názoru, že stále viac študentov preferuje humanitné a ekonomické vedy. Dnes sa im ani nečudujem. Portály zamerané na ponúkanie práce sa len tak hemžia manažérmi všakovakého druhu. manažment by sa mohol dostať na prvé miesto rebríčka vied s najvyšším počtom subvied a subkategórií. Chýbajú mi pracovné miesta pre biológov- genetikov, virológov, mikrobiológov, fyziológov, molekulárnych biológov, ekológov a antropológov, ktorí svojou prácou dokážu prispieť k tomu, aby sme lepšie poznali prírodu, ktorej sme súčasťou. Práca pre chemikov, geológov, geografov a enrvironmentalistov sa tiež stratila. Skúste si prebehnúť internet a spočítajte pracovné ponuky v menovaných oblastiach.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Niekoľko mesiacov po ukončení druhého stupňa štúdia sa pokúšam zohnať si slušné miesto. Keďže som sa 5 rokov poctivo venovala , pripadá mi logické chcieť v nej pracovať. Chieť je pekné, aj záľuby sa cenia, dokonca i vedomosti sú úžasné, ale mne sú nanič.

Situácia je žalostná aj v oblasti školstva, psychológie, atď, ale keďže som vyštudovaná biologička, moja osobná skúsenosť ma prinútila k tomu, aby som okomentovala práve túto oblasť. V podstate asi ani nie je čo komentovať. Jedine ak to, že zdravie je to najcennejšie, čo máme. Nielen lekári sú zodpovední za to, aby sme ho mali funkčné čo možno najlepšie. Vedci sú v pozadí, a pritom práve oni objavujú informácie o fungovaní tela, orgánov, ich komunikácii, hľadajú spôsoby prevencie a terapie. Veda bola, je a vždy bude veľmi dôležitou súčasťou balíka činností ľudskej spoločnosti.

Soňa Csandová

Soňa Csandová

Bloger 
  • Počet článkov:  6
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som mladý biológ, hlavou vedec, dušou umelec, knihomoľ... Milujem svojich priateľov, fakty, vedomosti, náramky priateľstva, ligotavé šperky, hudbu, sci-fi, votrelcov dávnoveku a Budapešť :) Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu